Erasmus+ Nedir?


Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programları yepyeni bir adla ve yenilenerek karşımıza çıkıyor.


Erasmus+, 2014-2020 döneminde Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının yerini alıyor. 2014-2020 yılları arasında uygulanması planlanan Erasmus+, eğitim, öğretim ve gençlik alanlarının yanı sıra spor alanını da kapsayacak. 


Erasmus+ ile kişilerin potansiyellerinin açığa çıkarılmasında eğitim ve öğretimin önemli olduğuna bir kez daha vurgu yapılıyor. Yeni program ile amaçlananlar ise şöyle: 


·         Kişilere yaş ve eğitim geçmişlerine bakılmaksızın yeni beceriler kazandırılması,


·         Kişisel gelişimlerinin güçlendirilmesi,


·         İstihdam olanaklarının arttırılması  


Erasmus+ bu amaçlar doğrultusunca bireysel öğrenme fırsatlarını ve kurumsal işbirliklerini destekleyecek.


Erasmus+ Programının Mevcut Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarından Farkı Nedir?


Erasmus+, temel amaçlar ve faaliyetler açısından bakıldığında mevcut programdan çok büyük farklılıklar içermiyor. Yani, Erasmus+’ın da ana hedefleri arasında kişilerin becerilerinin ve istihdam edilebilirliğinin geliştirilmesi, aynı zamanda eğitim - öğretim sistemlerinin modern bir yapıya kavuşturulması yer alıyor.


Ancak mevcut programların etkinliğinin arttırılması, daha kolay uygulanabilir ve sade bir yapıya kavuşabilmesi amacıyla bazı değişiklikler öngörülüyor.


Erasmus+ ile;


Hayatboyu Öğrenme Programları bünyesinde yürütülmüş olan Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius ve Grundtvig programları ile Gençlik Programı’nı ve 5 uluslararası işbirliği programı da (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink ve Sanayileşmiş Ülkelerle İşbirliği Programı) dahil edilerek Erasmus+başlığı altında toplanıyor. Yani bundan böyle önceki programların isimleri yerine, yalnızca Erasmus+ ismi kullanılacak. Böylece parçalı yapıdan vazgeçilmiş oluyor, programlar bütünleşik bir yapıya kavuşuyor.


·         Tek program ile daha basit başvuru kuralları ve prosedürler getiriliyor,.


·         Yüksek lisansını yapmış öğrencilerin eğitimlerine yurt dışında devam edebilmeleri ve bilgi-yoğun bir işte çalışabilmeleri için gereken becerileri kazanmalarını desteklemek amacıyla borç (kredi) garanti programı uygulanmaya başlanıyor.


·         Yeni öğretim metotları sunarak yükseköğretim kurumları ve iş yerleri arasında yaratıcılık, yenilik ve girişimciliği arttırmaya yönelik büyük ölçekli ortaklıklar (bilgi birlikleri) kurulması sağlanıyor.


·         Sektörlere yönelik yenilikçi mesleki eğitim - öğretim metotları yoluyla istihdam edilebilirliği arttırabilmek için eğitim ve öğretim kurum/kuruluşları arasında ortaklıklar (sektörel beceri birlikleri) oluşturulmasına imkan sağlanıyor.


·         Hareketlilik ve ortaklık fırsatları yeni dönemde önemli ölçüde güçlendiriliyor ve özellikle yüksek öğrenim/mesleki eğitim öğrencileri, öğretmenler, eğiticiler ve gençlik çalışanları için fon imkanları arttırılıyor.


·         Eğitim-öğretim kurumları ve gençlik organizasyonlarının iyi uygulamalarını paylaşmaları, iş dünyasının yenilik ve istihdam edilebilirliği teşvik etmesi,  e-twinning gibi IT platformlarının desteklenmesi için daha fazla imkân sağlanıyor.

 


Avrupa Komisyonu Neden Erasmus+ İsmini Tercih Etti?


Erasmus; kamuoyunda daha fazla tanınan, yurt dışında eğitim ve Avrupa işbirliği ile güçlü bir şekilde özdeşleştirilen bir isimdir. Bütüncül, tek bir program oluşturulurken çeşitli ve farklı isimlerin kullanılmasından kaçınılması ve Erasmus markasının bilinirliğinden faydalanılması düşünülmüştür. Bu sebeple, 2014-2020 döneminde eğitim, gençlik ve spor alanındaki hibe kaynakları Erasmus+ adı altındaki faaliyetlerle kullandırılacak.

 


Erasmus+ Hangi Alanları Destekleyecek?


Erasmus+ Programı kapsamında desteklenen faaliyetler 3 ana başlık altında toplanıyor:


·         Bireyler için Öğrenme Fırsatları: Erasmus+ Programı; 5 Milyondan fazla kişi için Avrupa Birliği (AB) sınırları içinde ve/veya dışında bireysel öğrenme fırsatları sağlıyor. Bireyler için öğrenme fırsatları şu şekillerde gerçekleşebilir:


·         Eğitim, Öğretim


·         Öğrenim


·         Staj


·         Profesyonel gelişim


·         Yaygın öğrenme temelli gençlik aktiviteleri


·         Gönüllü çalışmalar


Yükseköğretim alanında ise, program ülkelerindeki yararlanıcılar, Avrupa sınırları içerisinde veya dünyanın herhangi bir yerindeki yükseköğretim kurumlarında eğitim alma veya ders verme fırsatına sahip olacak. Bu sayede Erasmus+ ile Avrupa’da yükseköğretime olan ilginin arttırılması ve aynı zamanda Avrupa dışındaki ülkelerde de yükseköğretimin geliştirilmesi için elverişli bir ortam oluşturulması hedeflenmektedir.


·         Kurumsal İşbirlikleri: Erasmus+; eğitim kurumları, gençlik örgütleri, iş dünyası, yerel/ bölgesel otoriteler ve sivil toplum kuruluşları arasında eğitim, öğretim ve gençlik aktiviteleri bağlamında kurumsal işbirlikleri (ortaklıklar) oluşturulmasına fırsat veriyor. Bu ortaklıklar yoluyla yenilikçi uygulamaların geliştirilmesi, yaratıcılık, girişimcilik ve istihdam edilebilirliğin sağlanması amaçlanıyor.


·         Politika Reformunun ve İşbirliğinin Desteklenmesi: Bilimsel temellere dayalı politikalar üretilmesinin teşvik edilmesi ve bu alanda iyi uygulamaların paylaşılması, Erasmus+ Programının temel faaliyetlerinden biridir. Politika Reformunun Desteklenmesi başlığı altında AB üyesi ülkelerdeki politika reformunun desteklenmesi, İşbirliğinin Desteklenmesi başlığı altında ise AB üyesi olmayan ülkelerle bu alanda işbirliği ve iyi uygulamaların paylaşılması mümkün olacaktır. Bu konudaki destek; ECVET, EQF, EQAVET gibi araçlar, ülkelerarası çalışmalar ve Bolonga ve Kopenhag gibi spesifik politika gündemlerinin takibini içerecektir.

 


Eğitim-Öğretimde Neden Yeni Bir AB Yaklaşımına İhtiyaç Var?


Avrupa Birliği, içinde bulunulan ekonomik şartların da etkisiyle, EU2020 Stratejisi’nde koordineli bir büyüme ve istihdam stratejisini ortaya koymuştur. Bu stratejinin ayrılmaz bir parçası da eğitim-öğretimdir.


Avrupa’daki ekonomik şartlar kadar işgücü piyasası da değişime uğramaktadır. Düşük beceri gerektiren işlerin sayısı azalırken yüksek beceri gerektiren işlerin sayısı artmaktadır. 2020 ile birlikte bütün işlerin % 35’nin yüksek beceri gerektiren, yenilikçilik kapasitesi ve adaptasyon kabiliyeti ile yapılabilecek işler olacağı tahmin ediliyor. buna bağlı olarak, EU2020 Stratejisinin ana hedeflerinden biri yüksek öğrenime ulaşımı %32 düzeyinden %40’a yükseltmektir. Erasmus+, yurtdışında eğitim alma ve çalışma yapma fırsatları sayesinde insanların daha fazla ve daha iyi beceriler kazanmalarına yardım etmeyi amaçlıyor.


EU2020 Stratejisi’nin eğitim alanında diğer bir ana hedefi ise erken okul terklerinin %14 düzeyinden %10 düzeyine çekilmesidir. EU2020 Stratejisi, bu amaca katkı sağlamak için her düzeyde eğitim-öğretimin modernizasyonunu destekleyecektir. Yaygın öğrenme ise gençlik değişimleri ve gönüllülük faaliyetleriyle desteklenecektir.


Erasmus+ Genç İşsizliğine Nasıl Çözüm Olacak?


Araştırmalar, eğitiminin bir kısmını yurtdışında alan öğrencilerin yurt dışında iş bulma olasılıklarının daha fazla olduğunu gösteriyor. Erasmus+, gençlerin kişisel gelişimlerini ve iş imkanlarını artırabilecek eğitim ve becerileri kazanmalarına yardım edecektir. Yurtdışında eğitim imkanları, gençlerin dil becerilerini ve uyum yeteneklerini de geliştirecektir.


Araştırma sonuçları, iş bulmak için sadece doğru diplomaya sahip olmanın yeterli olmadığını, işverenlerin çalışanlarında artan oranda –gönüllü çalışmalar gibi- yaygın öğrenme deneyimleri sayesinde kazanılan becerileri aradığını gösteriyor. Nitekim Avrupa Gönüllü Hizmeti’ ne katılmış olan gençlerin %75’i de bu deneyim sayesinde kariyer olanaklarının geliştiğini beyan etmiştir. Erasmus+ ile yaygın öğrenmeye de önem verilecektir.


Erasmus+ Programının Hedef Kitlesi Kimdir?


Erasmus+ ile mevcut programların desteklediği hedef kitle değişmiyor. Yeni dönemde de Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik programlarında olduğu gibi her yaş ve her eğitim seviyesinden kişinin ihtiyaçlarına odaklanılıyor.


Çocuk, öğrenci, stajyer, gönüllü fark etmeksizin genç insanlar ile çarpan (multiplier) etkisi oluşturmalarından dolayı öğretmenler, eğiticiler, gençlik çalışanları desteklenmeye devam edecektir.


Erasmus+ programının hedef kitleleri;


·         Yükseköğretim alanında; yükseköğretim kurumlarıyla birlikte üniversite öğrencileri, akademisyenler ve yükseköğretim çalışanları,


·         Mesleki eğitim alanında; mesleki eğitim veren kurumlar ve kuruluşlarla idareci, öğretmen ve öğrencileri, işe yeni başlayanlar, işverenler, çıraklar, profesyoneller, eğitimciler, mesleki eğitim alanında çalışanlar,


·         Okul eğitimi alanında; okulların idareci, öğretmen ve öğrencileri ile çalışanları,


·         Yetişkin eğitimi alanında; bu alanda faaliyet gösteren kurumlar ve kuruluşlarla birlikte öğreniciler, eğitimciler, yetişkin eğitimi veren kurumların üyeleri ve çalışanları,


·         Gençlik alanında ise bu alanda faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla birlikte bunları üye ve çalışanları, 13-30 yaş arası gençler, gençlik çalışanları.

 


Hangi Ülkeler Program Ülkesidir?


Erasmus+ programından yararlanacak ülkeler:


·         AB üyesi ülkeler


·         AB üyesi olmayan program ülkeleri (Norveç, İzlanda, Lihtenştayn, İsviçre, Makedonya ve Türkiye)


·         Üçüncü ülkeler (Arnavutluk, Bosna Hersek, Kosova, Karadağ Cumhuriyeti, Sırbistan, Ermenistan, Azerbaycan, Belarus, Gürcistan, Moldova, Ukrayna, Rusya Federasyonu, Cezayir, Mısır, İsrail, Ürdün, Lübnan, Libya, Fas, Filistin, Suriye ve Tunus)


Erasmus+ Programı Hangi Alanları Destekliyor? 


Erasmus+ Programı kapsamında desteklenen faaliyetler temel olarak 3 Ana Eylem altında toplanıyor:


Ana Eylem 1: Bireylerin Öğrenme Hareketliliği 


Ana Eylem 2: Yenilik ve İyi Uygulamaların Değişimi için İşbirliği 


Ana Eylem 3: Politika Reformuna Destek 


Özel Eylem1: Jean Monnet Programı 


Özel Eylem2: Spor Destekleri


Bu başlıklara ilişkin genel bilgileri şöyle özetleyebiliriz:

 


ANA EYLEM 1: BİREYLERİN ÖĞRENME HAREKETLİLİĞİ 


Erasmus+ Programı; 5 milyondan fazla kişi için AB sınırları içinde ve/veya dışında bireylere öğrenme fırsatları sağlamaktadır. Bireylerin öğrenme hareketliliğine yönelik faaliyetler aşağıdaki biçimlerde olabilir:


·         Eğitim


·         Öğrenim/Öğretim


·         Staj


·         Profesyonel gelişim


·         Yaygın öğrenme temelli gençlik aktiviteleri


·         Gönüllü çalışmalar


Yükseköğretim alanında ise; program ülkelerindeki yararlanıcılar, Avrupa sınırları içerisinde veya dünyanın herhangi bir yerindeki yükseköğretim kurumlarında eğitim alma ve ders verme fırsatına sahiptirler. Bu sayede Erasmus+ Programı ile Avrupa’da yükseköğretime olan ilginin arttırılması ve aynı zamanda Avrupa dışındaki ülkelerde yükseköğretimin geliştirilmesi için elverişli bir ortam oluşturulacaktır.

 


ANA EYLEM 2: YENİLİK ve İYİ UYGULAMALARIN DEĞİŞİMİ İÇİN İŞBİRLİĞİ 


Yenilik ve İyi Uygulamaların Değişimi için İşbirliği; eğitim kurumları, gençlik örgütleri, iş dünyası, yerel/ bölgesel otoriteler ve sivil toplum kuruluşları arasında eğitim, öğretim ve gençlik aktiviteleri bağlamında kurumsal işbirlikleri (ortaklıklar) oluşturulmasına fırsat vermektedir. Bu ortaklıklar yoluyla yenilikçi uygulamaların geliştirilmesi, yaratıcılık, girişimcilik ve istihdam edilebilirliğin sağlanması amaçlanmaktadır.


Ortaklıklar kurularak işbirliği halinde gerçekleştirilecek projeler, ülke merkezli ve merkezi faaliyetler olarak sınıflandırılabilir:


·         Ülke merkezli faaliyetler; başvuru sahibinin ülkesindeki ulusal ajans tarafından yönetilen projelerdir.


·         Merkezi faaliyetler ise başvuruların Brüksel’de bulunan Avrupa Komisyonu Yürütme Ajansı’na yapıldığı projelerdir.


Aşağıdaki faaliyetlerden “Stratejik Ortaklıklar” ülke merkezli; “Sektörel Beceri Ortaklıkları” ve “Bilgi Ortaklıkları” ise merkezi faaliyetlerdir. Ana Eylem 2 : Yenilik Ve İyi Uygulamaların Değişimi İçin İşbirliği başlığı altında yer alan bu 3 proje tipini şöyle özetleyebiliriz:



1-     Stratejik Ortaklıklar


Proje başvuruları yerel ulusal ajanslara yapılan Stratejik Ortaklıklar kapsamında; kurumsal, yerel/bölgesel, ulusal veya uluslararası düzeyde yenilikçi uygulamaların geliştirilmesi, transfer edilmesi ve/veya uygulanması amacıyla, program üyesi ülkelerin kurumları arasında stratejik işbirliği ve ortaklık projeleri desteklenmektedir. Stratejik Ortalıkların  yatay öncelikler ve sektörel öncelikler dikkate alınarak planlanması önem taşımaktadır. Yatay ve sektörel öncelikler için lütfen 2016 Erasmus+ Program Rehberini inceleyiniz. 


2016 yılı itibariyle Stratejik Ortaklıklar ortaklık yapısı ve amaçlara bağlı olarak iki şekilde yapılabilecektir:



·         Yeniliği destekleyen Stratejik Ortaklıklar: Yenilikçi fikir ve ürünlerin geliştirilmesinin hedeflendiği projelerdir. Fikri çıktılar ve çoğaltıcı etkinlikler bütçe kalemlerinin yer aldığı "Yeniliklerin Üretilmesini"destekleyen Stratejik Ortaklık Projeleri için  her sektörden başvuru kabul edilecektir.  


·         İyi Uygulamaların Değişimini destekleyen Stratejik Ortaklıklar: Method, uygulama,fikirlerin paylaşımının yanında ağ kurmanın da desteklendiği "İyi Uygulamaların Değişimine" Yönelik Stratejik Ortaklıklar Projeleri için  yükseköğretim alanı haricindeki sektörlerden başvuru kabul edilecektir. 


Bu projeler, aşağıdaki ana faaliyetleri gerçekleştirmek amacıyla Erasmus+ Programı’nda yer almıştır:


·         Okullar, yerel/bölgesel okul yönetimleri, öğretmen eğitimi kurumları ve anabilim dalları, farklı ülkelerdeki diğer türdeki kurumların yenilikçi ve model uygulamalar geliştirmelerini ve transfer etmelerini sağlamak,


·         Yükseköğretimde kalite ve yenilikçiliği teşvik etmek için yükseköğretim kurumları ile ana paydaşlar (müesseseler, araştırma kurumları, sosyal ortaklar, yerel/bölgesel yönetimler, diğer eğitim-öğretim ve gençlik sektörleri) arasında daha güçlü işbirliğini gerçekleştirmek,


·         Daha üst düzeyde sistematik etki oluşturmak için yükseköğretim politikaları alanındaki AB çalışmalarını ve gelişmeleri desteklemek,


·         Mesleki eğitim-öğretim sağlayıcıları ile yerel/bölgesel  iş dünyası kurumları arasında ulusötesi işbirliklerini gerçekleştirmek,


·         Mesleki eğitim sistemlerinin sektöre özel iş piyasasının ihtiyaçlarına üst düzeyde cevap verebilir duruma getirilmesini sağlamak ve ilgili sektörlerde artan ekonomik rekabet ortamlarına katkı sağlamak,


·         Yetişkinlere kaliteli eğitim-öğretim fırsatları sağlamak ve yetişkin eğitimi sağlayıcılarının öğrenme taleplerini güçlü şekilde karşılamak,


·         Yetişkin eğitimi ve öğretimi konusunda ulusal politikaların ve AB ülkeleri arasında diyaloğun geliştirilmesine katkı sağlamak,


·         Programa açık ülkelerle dünyanın farklı yerlerinden diğer ülkeler arasında (ACP, Latin Amerika, Asya, Sanayileşmiş ülkeler)  gençlik alanında işbirliği ve mübadeleleri teşvik etmek,


·         AB düzeyinde Gençlik Politika İşbirliği geliştirmek ve AB Gençlik Stratejisini oluşturmak ve  sistematik iletişimi teşvik etmek.


 


2-     Sektörel Beceri Ortaklıkları


Merkezi faaliyetler kapsamında yer alan Sektörel Beceri Ortaklıkları; mesleki eğitim sistemlerinin, belli bir ekonomik sektörde işgücü piyasasının duyduğu sektörel beceri ihtiyaçlarına ve bir veya birden fazla mesleki alanla ilgili yeni beceri taleplerine cevap verebilirliğini arttırmayı hedefleyen uluslararası sistemlerdir. Bu faaliyet kapsamında uygun kabul edilen sektörler şunlardır:



·         Tekstil, giyim, deri ve ticaret gibi Avrupa Sektörel Beceriler Konseylerini oluşturan sektörler,


·         İleri imalat, Bilgi ve İletişim Teknolojileri, Eko-inovasyon (çevre teknolojileri) gibi beceri uyuşmazlıkları bulunan ve Avrupa komisyonu’nun mevcut politikalarıyla müdahale ettiği sektörler,


·         Kültürel ve yaratıcı endüstriler


3-     Bilgi Ortaklıkları


Merkezi faaliyetler kapsamında yer alan Bilgi Ortaklıkları; yükseköğretim ve iş dünyası arasında bir köprü kurmayı hedefleyen uluslararası, yapılandırılmış ve sonuç odaklı projelerdir. Bilgi Ortaklıkları ile yükseköğretim, iş dünyası ve geniş sosyo-ekonomik çevrede yenilikçiliğin (inovasyon) teşvik edilerek Avrupa’nın yenilikçilik kapasitesinin güçlendirilmesi hedeflenmektedir. Faaliyetin 3 temel özelliği şunlardır:


·         Yükseköğretimde yenilikçilik (inovasyon),


·         Üniversite- iş dünyası sürdürülebilirliği,


·         Proje süresince ve sonrasında ortaya çıkan etkinin güçlendirilmesi

 


ANA EYLEM 3:  POLİTİKA REFORMUNA DESTEK 


Merkezi faaliyetlerin gerçekleşebileceği Politika Reformuna Destek; bilimsel temellere dayalı politika yapımının teşvik edilmesi ve bu alanda iyi uygulamaların paylaşılması amacıyla Erasmus+ Programının ana eylemlerinden biri olarak belirlenmiştir. Politika Reformuna Destek başlığı altında bir yandan AB üyesi ülkelerdeki politika reformunun desteklenmesi, diğer yandan AB üyesi olmayan ülkelerle bu alanda işbirliği ve iyi uygulamaların paylaşılması mümkün olabilecektir.


Avrupa Komisyonu tarafından Erasmus+ Programı kapsamında yukarıda belirtilen programların haricinde, özel eylemler olarak Spor Destekleri ve Jean Monnet Programı da uygulanmaktadır.

 


ÖZEL EYLEM 1: SPOR DESTEKLERİ

 

Spor Desteklerinin genel amacı; Avrupa spor boyutunun sistematik olarak geliştirilmesine katkı sağlamaktır. Aşağıda yer alan spor faaliyetleri Erasmus+ Programı kapsamında desteklenebilecektir:


·         Spor ile ilgili alanlardaki İşbirliği Ortaklıkları


·         Kâr amacı gütmeyen Spor Etkinlikleri


·         Küçük İşbirliği Ortaklıkları


Spor ile ilgili alanlardaki İşbirliği Ortaklıkları’na; Program Ülkesinden tüm kamu kurum/kuruluşları ve kar amacı gütmeyen tüm kurum/kuruluşlar başvurabilir. En az 5 farklı Program Ülkesinden 5 farklı kuruluş projede yer almalıdır. Proje süresi 12-36 ay arasında değişebilir. 


Kar amacı gütmeyen Spor Etkinliklerine; en az 12 farklı Program Ülkesinden sporla ilgili tüm kamu kurum/kuruluşları ve kar amacı gütmeyen tüm kurum/kuruluşlar başvurabilir. 


Küçük İşbirliği Ortaklıkları; spor ve fiziksel aktiviteyle ilgili yerel, ulusal düzeydeki kamu kurumları, spor kuruluşları, sporla ilgili kurumlar ve eğitim kurumlarını da içerisine alan farklı kurum ve kuruluşlar arasında yenilikçi uygulamaların kurulmasını, uygulanmasını ve transfer edilmesine yönelik fırsatlar sunmaktadır.


Spor Destekleri merkezi faaliyetler olduğundan, başvurular doğrudan Brüksel’de bulunan Avrupa Komisyonu Yürütme Ajansı’na sunulacaktır. (http://eacea.ec.europa.eu)


Konu ile ilgili detaylı bilgi için lütfen Avrupa Komisyonu’nun ilgili http://eacea.ec.europa.eu sayfasını ve Erasmus+ Program Rehberi’ni inceleyiniz. 


ÖZEL EYLEM 2: JEAN MONNET PROGRAMI 


Jean Monnet Programı Avrupa bütünleşmesi alanında yükseköğretim kurumları düzeyindeki çalışmaları desteklemeyi amaçlamaktadır. Aşağıda yer alan faaliyetler Jean Monnet Programı kapsamında desteklenebilecektir:


·         Jean Monnet Akademik Modülleri (öğretme ve araştırma)


·         Jean Monnet Kürsüleri (öğretme ve araştırma)


·         Jean Monnet Mükemmellik Merkezleri (öğretme ve araştırma)


·         Kuruluş ve Derneklere Jean Monnet Desteği


·         Jean Monnet Ağları (akademik camia ile politika tartışmaları)


·         Jean Monnet Projeleri (akademik camia ile politika tartışmaları)